Bilarna

Toyota Corolla R3
2017_corolla

Förare: Pelle Wilén
Årsmodell: 1998
Bilklass: R3 / Trimmat 2wd / Grupp H
Motor: 2L 16v
Effekt: 250hk
Transmission: Sekventiell växellåda från Tractive, 5växlad med utväxling som ger 184 km/h toppfart. Alcon 184mm koppling. Motorsport innerknutar, Sellholm drivaxlar och specialbyggda sellholm ytterknutar
Hjulupphängning: Öhlins TPX runt om
Bromsar: PFC skivor, Alcon WRC bromsok, Ferodo bromsbelägg och bromsvätska
Däck: 16” på vintern med Michelin V-mönster
15” på sommaren med Michelin grusdäck
Kaross: Byggd av Toyota Team Sweden. Optimerad för rally
Design: Dekor från Sigillet i Eskilstuna

Historia: Bilen har flera SM-guld tidigare med b.la. Jonas Wigren och Leif Peterson bakom ratten.
_________________________________________________________________________________________

Toyota Starlet – GKN742
2017_starlet

Förare: Hans-Olof Wilén
Årsmodell: 1979 (Starlet nr236, och Sveriges första rallystarlet!)
Tävlingsklass: Appendix K
Motor: Byggd av JB Engine utanför Nora. JE-pistons, extraktorgrenrör, dubbla weber40 förgasare.
Transmission: Original 4 växlad med diffbroms från Sellholm Tuning
Hjulupphängning: Bilstein från Sellholm Tuning
Bromsar: Original med tävlingsbelägg
Däck: 13” på klassiska JP-fälgar från Eskilstuna
Kaross: Renoverad 2012 av Pelle Wilén, lackad av Sami Karttunen.
Design: Replika som den såg ut när H-O byggt klart den 1979.

Historia: Hans-Olof jobbade på Toyota i Strängnäs 1979. När den första Starleten kom till firman som tänkt demobil blev det ändrade planer. Thomas Simling som var kartläsare åt Hans-Olof var även högt uppsatt på firman. De snickrade snabbt ihop en Standard B rallybil och vips så var Sveriges första rallystarlet byggd. Hösten 2011 köptes bilen tillbaka till Hans-Olof.

_________________________________________________________________________________________

Toyota Starlet – KOZ988
Förare: John Wilén
Årsmodell:
1981
Tävlingsklass: Grupp H > 2000cc / Trimmat 2WD
Motor: Borrad till 1440cc. Bearbetad topp med ventiler från VW Golf 1,8. Extraktorgrenrör, dubbla Delorto 40 förgasare.
Transmission: Volvo M45 SF dogbox. Lilla atlas axeln från Ford Escort med 5:13 utväxling och diffbroms från Sellholm Tuning.
Hjulupphängning: Ställbara fjäderben från Sellholm Tuning fram. Bilstein från Sellholm Tuning bak.
Bromsar: Volvo 240 bromsar fram med greenstuff belägg. Bak sitter det Fordskivor med Starletoriginal frambroms ok.
Däck: 15” OZ-fälgar från Mitsubishi EVO, Kumho grusdäck
Kaross: Under uppbyggnad
Design: Kommer ritas av Pelle Promotion.

Historia: John och Emelie köpte bilen från Gotland sommarn 2014.

Kommentarer inaktiverade.